⚡ Outlet salget er i gang!

4 dager
2 timer
28 minutter
5 sekunder
Handle som bedrift? Klikk her!
Til kassen
Totalt: 0

Logg inn

Handlekurv / 0 produkter

Handlekurven er tom

Usikker på hvor du skal starte?
Se våre nyheter
TOTALT 0,-

Hva kan vi hjelpe deg med?

Kontakt oss

Telefon
Ubemannet (svarer ved anledning) Ring på 921 67 808
E-post (Svarer innen 24 timer)
Send oss en e-post

Ofte stilte spørsmål

Generelt

Spekepølsene er varme og myke, hva gjør jeg?

Dersom pølsene har blitt varme og myke, så har ikke dette noe å si for spekepølser. Spekepølse tåler temperaturer fra minus 30 til pluss 30 grader. Dersom du syns de er for myke og bløte, legger du dem i kjøleskapet en stund, så hardner de igjen. Det er fettet i spekepølsa som mykner når pølsa ligger varmt.

Hvordan er spekepølser laget?

Kjøttet i spekepølsa er konservert gjennom salting og/ eller tørking. Våre pølser er også tilsatt melkesyrebakterier (som du kan lese på innholdsfortegnelsen), noe som gir spekepølsene den syrlige smaken og samtidig skaper et utrivelig miljø for skadelige bakterier.

Pakningen er punktert/vakuumslipp. Hva gjør jeg?

En punktert forpakning (vakuumslipp) har forsåvidt ikke noe å si for pølsa. Når en spekepølse blir vakuumpakket, svekkes/ slutter spekeprosessen. Når pølsa får luft, vil derfor denne prosessen starte opp igjen. Dersom dette har skjedd, fjerner du bare den ytterste plastikken. Skulle denne løsningen likevel ikke være tilfredsstillende, tar du kontakt med oss på epost, så finner vi en minnelig løsning.

Hvordan oppbevarer jeg spekepølser/spekematen?

NB! Husk å ta pølsen ut av plasten når den er åpnet. Man kan oppbevare spekepølsa og -maten både i kjølen og i romtemperatur. Det er kun mykheten som vil være til forskjell. Du kan fryse ned Spekepølsen/ -maten dersom det er ønskelig. Pakk dem gjerne inn i aluminiumsfolie først dersom vakuumforpakningen er åpnet. Uåpnede pølser kan legges rett i frysen.

Hva har den påtrykte utløpsdatoen å si for spekepølsene/-maten?

Spekepølser/-mat er speket (konservert) og har derfor, per definisjon, ingen utløpsdato. Det er mattilsynet som pålegger oss/produsentene å trykke en utløpsdato på ca ett år på pakningene. Vi bestiller våre pølser direkte fra fabrikk og har derfor rulleringen vår utifra levering fra fabrikken.

Spekepølsen er dekket av/har hvite felter eller har er brunlig og/eller har brunlig “væske” utenpå. Er den spiselig?

Noen av pølsene kan være dekket av hvitt pulverlignende stoff. Dette er salttrekk som er helt naturlig og oppstår fordi en spekepølse aldri helt opphører å speke. Når pølsa er fersk, er det ikke uvanlig at det renner ett “safter” fra pølsa. Det kan selvsagt gjøre at det på pølser med farget naturtarm (f.eks hvitløkspølsa, Vikingpølsa, rødvinspølse, baconpølse m.fl) kan se litt usmakelig ut. Dette er helt ufarlig. Tørk av pølsa med en litt fuktig klut/papir og klapp den tørr, så er den fin igjen.

Spekepølsens vekt?

Alle våre spekepølser er merket med vekt fra produsenten. Vektene variere mellom ca 200g helt opp til ca 1 kg. Vi opererer med ca-vekt da spekepølser er et speket produkt og dette er en prosess som kun bremses opp i vakuumforpakningen.

Levering og retur

Jeg har fått en annen variant av produktet enn det jeg bestilte I visse tilfeller kan vi gå tom for noen typer oppførte pølser i pølsepakkene våre. Vi vil da erstatte disse pølsene med andre, like typer pølser. Det vil i så tilfelle stå opplyst om dette i produktbeskrivelsen.
Finnes det sporing på ordren min? Ja, så snart ordren er pakket og sendt skal du få et varsel fra transportør med sporings informasjon. Savner du sporingen din? Da kan du også kontakte kundeservice@spekebua.no
Når vet jeg om pakken er kommet? Når pakken din ankommer utleveringsstedet vil du normalt motta en sms og/ eller e-post fra transportør om at pakken er klar for uthenting. Det er kundens eget ansvar å påse at både e-post og telefonummer er korrekt når det legges inn bestilling hos oss. Butikksystemet sender dette til logistikkprogrammet automatisk. NB! Dersom det automatisk legges inn feil adresse/e-post/telefonnummer, er dette fordi du har en tidligere registrert brukerkonto hos Klarna Checkout. Skulle du oppdage feil på dette, ta snarest og innen påfølgende virkedag, kontakt med oss så ordner vi opp i dette. Du må også kontakte Klarna for å få korrigert opplysningene på din bruker der.
Jeg har ikke fått hentet ut pakken min, og den er sendt i retur til dere. Hva gjør jeg? Dersom dette skulle være tilfelle, sender vi gjerne ordren din på nytt, men da blir du fakturert retur + ny porto. Dersom vi i Spekebua mot formodning skulle ha gjort en feil, sender vi selvsagt ordren på nytt snarest! Ta i så tilfelle kontakt med oss på kundeservice så ordner vi opp. Dersom feilen ligger hos distribusjonssentralen, ber vi deg kontakte dem med din klage (Bring eller Postnord). Vi vil også opprette en klagesak ved henvendelse fra kunden. Øvrig angående kjøp/ salg/ retur følger vi kjøpsloven (§) og viser til våre kjøpsbetingelser. Ved retur av varer etter angreretten, er du som kunde selv ansvarlig for å betale porto på returvaren.